پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 آذر 1400 - 16:35
مروری بر میراث سلسله دیدارهای دانشجویی متفاوت

۲۵ رهنمود پدرانه به فرزندان دانشجو

دیدارهای صمیمانه و بدون تعارف با دانشجویان، پای ثابت جلسات رهبر انقلاب در تمام سال‌های ریاست جمهوری و رهبری‌شان بوده است؛‌ تا جایی که کمتر جلساتی، به صراحت و صمیمیت این دیدارها سراغ داریم.
نویسنده :
علی رهگذر
کد خبر : 10368

پایگاه رهنما:

دوران دانشجویی، یکی از شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین دوران‌های زندگی هر کدام از ماهاست. روزهایی که شوق علم‌آموزی و تجربه محیط دانشگاه و هزاران امید و آرزو برای آینده در دلمان است و البته با دغدغه‌های کمی هم سپری نمی‌شود.

هرچند، بذر تربیت و تعالی ماها در دوران‌های قبل از دانشگاه و در کودکی کاشته می‌شود، اما به هر حال دوران دانشجویی هم تاثیر کمی در تکامل و تعیین سرنوشت فردی و اجتماعی‌مان ندارد.

16 آذرماه در کشورمان با عنوان «روز دانشجو» نامگذاری شده است؛ روزی که یادآور قربانی کردن سه دانشجوی آزادیخواه به پای نیکسون معاون وزیر خارجه وقت آمریکا، آنهم توسط عمال رژیم ستمشاهی در سال 1332 است. دانشجویانی که به دخالت رژیم آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 و ساقط کردن دولت ملی و مردمی معترض بودند، ‌اما پاسخ اعتراضشان با گلوله در کف راهروهای دانشکده فنی دانشگاه تهران داده شد!

از آن تاریخ تا امروز و فردا، روز دانشجو فقط و فقط نماد استکبارستیزی و وطن‌خواهی نسل دانشجو و جوان است، حتی اگر کسانی بخواهند آن را مصادره به مطلوب کرده و به پیرایه‌های لیبرالیستی آلوده کنند.

اما امروز وظیفه دانشجویان چیست و چطور باید دوران چند ساله دانشجویی را به دوران زندگی و بالندگی همراه با نشاط و خودسازی تبدیل کرد؟

  • از خودسازی و خودباوری تا نشاط و علم‌آموزی

دیدارهای صمیمانه و بدون تعارف با دانشجویان، پای ثابت جلسات رهبر انقلاب در تمام سال‌های ریاست جمهوری و رهبری‌شان بوده است؛‌ تا جایی که کمتر جلساتی، به صراحت و صمیمیت این دیدارها سراغ داریم.

مروری بر مهمترین رهنمودها و توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدارهای ایشان با دانشجویان، حاوی نکاتی جالب و کاربردی است.

رهبر انقلاب در دیدار مجازی سال 1399 با دانشجویان، 10 توصیه مهم و راهبردی به آنها ارائه کردند که عبارتند از؛ «خودسازی فردی و اجتماعی، تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف، آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری، انتقاد در کنار پیشنهاد و پرهیز از پرخاشگری، اهمّیت گفتمان‌سازی، گسترش جبهه‌ی انقلاب و پرهیز از طرد افراد معتقد، صراحت و قوّت در مقابل ایجاد کنندگان تردید در مبانی و تزئین کنندگان دشمن، توجه به پیشرفت علمی،  اهمّیت به مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی در محیط دانشگاه، توجه و مراقبت به سربازگیری دشمن از جامعه‌ی جوان کشور».

  • 25 رهنمود پدرانه

ایشان در دیداری که در سال 1391 با دانشجویان داشته‌اند، توصیه‌هایی راهگشا به آنان ارائه کردند که در جمع‌بندی، به 25 مورد می‌رسد؛1.  شرح صدر سیاسی داشته باشید. 2 با اقشار مختلف جامعه در ارتباط باشید 3. مراقب نگاه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی باشید 4. ایده اقتصاد مقاومتی را تبیین کنید 5. جریان دانشجویی موضع انتقادی خودش را حفظ کند 6. اعلام نظر کارشناسی متفاوت با رهبری، مخالفت با رهبری به حساب نیاید7. نیروی جوانی خود را کشف کنید 8. آرمانگرایی را در دانشگاه زنده نگه دارید 9. دنبال قله‌های علمی باشید 10. محیط دانشگاه باید پاکیزه و معنوی باشد 11. آرمانگرایی را با پرخاشگری اشتباه نگیریم 12. در مسائل اجتماعی موضع‌گیری کنید 13. در تصمیم‌گیری‌ها مطالعه عالمانه داشته باشید 14. در تصمیمات مصلحتها را در نظر بگیرید 15. نظرات خود را به دستگاه‌ها ارائه کنید و موضع‌گیری کنید 16. از تصمیمات نسنجیده پرهیز کنید 17. کانون‌های تصمیم و اقدام تشکیل دهید 18. از سخن بدون علم بپرهیزید 19. مراقب رقابت بر سر پست و مقام باشید 20. سقف معرفت خود را سایتها و روزنامه‌ها قرار ندهید 21. با قرآن و نوشته‌های شهید مطهری و دیگر فضلا، معرفت دینی‌تان را بالا ببرید 22. به اوضاع کشور نگاه مستفسرانه داشته‌ باشید 23. نسبت به اوضاع کشور نقد مستمر و منصفانه داشته‌ باشید 24. با تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام ارتباط داشته باشید 25. امید را در خود زنده نگه دارید.

دوران دانشجویی، دوران آرمانخواهی و ایده‌آل گرایی است؛ خصوصیتی که به گفته رهبر انقلاب،‌ اگر با واقع‌بینی همراه باشد، می‌تواند زمینه جهش فکری و شخصیتی نسل جوان دانشجو و نقش‌آفرینی مثال‌زدنی آنها در میدان‌های مختلف فکری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و در نتیجه، کمک به تعالی و پیشرفت جامعه را فراهم کند.

البته، درون‌مایه و چاشنی این روحیه تحول‌خواهی و واقع‌بینی هم باید معرفت دینی و تقید به اخلاق اسلامی باشد تا سرمایه فکری و علمی آنها در خدمت تعالی کشور قرار گیرد.

ارسال نظرات